Starten als bezorgrestaurant: zo behaal je snel succes!
Maaltijdbezorging is al jaren een enorme hit. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun maaltijden thuis te laten bezorgen. Doordat onze bevolking steeds drukker wordt is het geen wonder dat we steeds vaker voor een makkelijke maaltijd kiezen. Food near me butlon is dan ook een vaak gezochte zoekterm in Google. Nu tijdens de coronacrisis hebben nog meer restaurants zich gespecialiseerd in het bezorgen van maaltijden. Niet alleen om hun omzet op te krikken, maar ook om hun naam als restaurant hoog te houden ondanks dat ze minder gasten kunnen ontvangen. Denk jij er al een tijd over na om te starten als bezorgrestaurant? Maar heb je geen idee hoe je moet beginnen of hoe je dit zo succesvol mogelijk aanpakt? Lees dan snel verder voor enkele nuttige tips!
Maak een kostenbatenanalyse
Spring nooit zomaar in het diepe wanneer je grote plannen maakt voor jouw restaurant. Je voornaamste doel blijft immers om zoveel mogelijk winst te behalen. Een maaltijdbezorgservice opstarten moet dan ook wel lucratief zijn. Bezorgen betekent niet automatisch dat je omzet en winst zullen stijgen. Hier is meer voor nodig.
Bedenk daarom goed hoe scherp je de prijzen kunt afstemmen op het gemak en de kwaliteit van je gerechten. Veel restauranteigenaars zijn bang om ook extra bezorgkosten te rekenen, omdat ze denken dat mensen dan niet zo snel zullen kiezen voor deze extra service. Dit is echter niet nodig. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen liever extra bezorgkosten betalen dan dat ze de maaltijden zelf moeten afhalen. Reken de kosten daarom gerust door.
Ook is het verstandig om alvast de kosten van de online marketing te bepalen. Het is namelijk noodzakelijk dat veel mensen naar de diensten van jouw restaurant worden getrokken. Hierbij speelt online marketing een belangrijke rol. Wanneer mensen gerechten willen laten bezorgen, zullen zij doorgaans gebruik maken van een zoekmachine. SEO optimalisatie van je website is dan ook van essentieel belang. Bedenk goed op welke zoektermen jij wilt scoren. Kies niet voor termen die vaak gekozen worden, want daarbij is de concurrentie gewoonweg te groot. Kies liever voor zaken als: ‘wat eten we vandaag gezond,’ of ‘eten bestellen in…’ Zo scoor je hoger in Google. Bepaal jouw marketingstrategie altijd met een online marketeer voor het beste resultaat.
Telefonisch of online?
Het grootste deel van de bestellingen gebeurt tegenwoordig nog steeds telefonisch. Vaste bezoekers van een restaurant zullen eerder geneigd zijn om het restaurant te bellen en zo de bestelling door te geven. Bovendien is dit ook voor de ondernemer een prettige manier van zaken doen. Telefonisch bestellingen opnemen kost immers veel minder dan een gehele online bestelservice opzetten.
Bedenk echter wel dat –wanneer het restaurant groeit – de kans groot is dat je het overzicht verliest als je enkel telefonisch bestellingen opneemt. Bovendien zijn er ook altijd consumenten die het niet prettig vinden om telefonisch contact op te nemen. Zij geven dan liever de voorkeur aan een restaurant waarbij dit online mogelijk is.
Wie bezorgsoftware gebruikt, is tevens in staat om de bestelling beter in de gaten te houden en meer overzicht te krijgen. Hierdoor heb je meer inzicht in de wachtlijsten en kunnen eventuele fouten voorkomen worden. Food delivery Amsterdam kan dan ontzettend succesvol zijn!